Utrzymanie prawidłowej temperatury pracy silnika jest niezmiernie ważne dla jego prawidłowego funkcjonowania. Temperatura ta nie powinna być ani zbyt wysoka, ani też zbyt niska. Nad prawidłową jej wartością czuwa termostat. W dzisiejszym poradniku dowiemy się w jaki sposób owe urządzenie działa, w którym miejscu układu chłodzenia się znajduje oraz jakie mogą być objawy nieprawidłowej pracy termostatu.
Spis treści
Sposób działania
Typowy termostat stanowi bimetaliczny element (przypominający sprężynę), który pod wpływem rosnącej temperatury gwałtownie się rozszerza. Powoduje to ruch talerzyka uszczelniającego, który otwiera możliwość przepływu chłodziwa przez tzw. duży obieg, czyli z udziałem chłodnicy cieczy. W przypadku Ursusa C-355 stosuje się termostaty bardzo podobne jak w bliźniaczych modelach, między innymi C-330 oraz C-360. Otwarcie następuje w przedziale 80 – 90 stopni Celsjusza, dzięki temu temperatura wody bądź płynu zawsze oscyluje w takich granicach. Jest to działanie pożądane, ponieważ dzięki temu olej silnikowy odznacza się najlepszymi właściwościami smarnymi, a opory wewnętrzne silnika są najmniejsze. Znacznie przedłuża to żywotność motoru, a jednocześnie obniża zużycie paliwa. Właśnie dlatego tak ważne jest, by w ciągniku zawsze był sprawny termostat Ursus C-355 będzie co prawda pracował nawet z wymontowanym wkładem termostatu, jednak silnik będzie bardzo długo osiągał temperaturę roboczą, a przy lżejszych pracach nie osiągnie jej wcale.
Miejsce montażu
Przepływająca przez układ chłodzenia ciecz odbiera nadmiar ciepła z silnika, przepływając przez jego blok oraz głowicę. Termostat znajduje się tuż przy wylocie gorącego chłodziwa z bloku silnika, ponieważ tam temperatura jest zawsze najwyższa. Reakcja urządzenia będzie więc najszybsza, co wyklucza możliwość przegrzania się motoru. Ursus C-355 posiada wkład termostatu zamocowany w specjalnie do tego przeznaczonej obudowie. Podczas wymiany można zakupić albo sam wkład, albo całą wspomnianą obudowę. Ta druga opcja jest zalecana zwłaszcza wtedy, gdy wewnątrz znajduje się już bardzo duża ilość korozji oraz kamienia. To mogłoby powodować utrudniony ruch iglicy i niepełne otwieranie się termostatu Ursus C-355 co prawda nie jest ciągnikiem bardzo wrażliwym na przegrzanie, jednak praktyka pokazuje, że lepiej nie ryzykować.
Możliwe awarie
Trwałość typowego termostatu obliczona jest na około dwa lata. Po tym czasie zazwyczaj dochodzi do degradacji gumowego uszczelnienia, co powoduje stałe przepuszczanie cieczy na duży obieg. Zauważymy to po znacznie dłuższym okresie rozgrzewania się silnika, czasami wskazówka może wcale nie docierać na zielone pole wskaźnika temperatury. Nie jest to jednak groźna awaria termostatu. Ursus C-355 może pracować w sytuacji niedogrzania motoru i poza zwiększonym zużyciem paliwa nie zauważymy żadnych negatywnych efektów. Jeśli jednak będziemy tak użytkować ciągnik przez lata, żywotność silnika może nieco spaść. O wiele gorszą awarią jest jednak zacięcie się termostatu w pozycji całkowicie zamkniętej, co może spowodować np. nagromadzenie się kamienia wokół iglicy. Wtedy gorąca ciecz nigdy nie dotrze do chłodnicy i nastąpi bardzo szybkie przegrzanie silnika. Ursus C-355 posiada bardzo trwałą jednostkę napędową, ale żaden silnik nie będzie w stanie znieść długotrwałej pracy w warunkach przegrzania. Nawet jeżeli sam silnik nie zdąży się zatrzeć, ciśnienie w układzie chłodzenia wzrośnie tak bardzo, że zostanie on rozerwany w najsłabszym punkcie. Dlatego termostaty zawsze należy wymieniać regularnie.