Pod koniec lat 60. minionego wieku urządzenia rolnicze wychodzące z Fabryki Maszyn Żniwnych w Płocku przeobraziły zupełnie nasz przemysł rolniczy. Ich produkcję zakończono przeszło dwadzieścia lat temu, ale są one cały czas jeszcze używane przez rolników, co świadczy o ich wyjątkowej jakości. Obliczono, że w użyciu może być jeszcze około pięćdziesięciu tysięcy sztuk kombajnów zbożowych marki Bizon. Najbardziej uznany i poszukiwany był model Z056 Super. Kombajn Bizon oprócz zbioru żyta, jęczmienia, pszenicy i owsa używany był do zbierania kukurydzy, słonecznika czy rzepaku.
Spis treści
Parametry techniczne modelu Z056 Super
Bizon ten posiadał sześciocylindrowy silnik Leylanda o pojemności 6,6 litra i mocy 100 KM (74kW), zaopatrzony był w czterostopniową skrzynię biegów, natomiast hydrauliczna przekładnia umożliwiała zharmonizowaną prędkość w trakcie stabilnej pracy silnika. Heder kombajnu Bizon, czyli korpus żniwny, był zaprojektowany stosunkowo prosto, unoszony przez siłowniki hydrauliczne. Heder miał możliwość rozłączenia od maszyny w celu przetransportowania go na specjalnym dwukołowym wózku. W kombajnach na zamówienie można było zainstalować kabinę, bez klimatyzacji, albo dodatkowy daszek chroniący przed słońcem, czy deszczem.
Proces pracy kombajnu Bizon
Ścinanie zbóż odbywało się na wysokości od sześciu do osiemdziesięciu centymetrów, bez automatycznej weryfikacji położenia wysokości. Zboże i plewy opadały na sita, które jednocześnie nawiewane były powietrzem z wentylatora, aby oczyścić ziarno. Plewy, inne resztki i słoma kierowane były i wyrzucane za kombajnem na tzw. pokos, a następnie zbierane przy pomocy innych maszyn rolniczych. Specjalny przenośnik przemieszczał oddzielone od plew zboże do pojemnika znajdującego się pomiędzy kierowcą a maszyną. Jego pojemność wynosiła od dwóch i pół do trzech metrów sześciennych.
Popularność Bizona
Budowa kombajnu Bizon jest do tej pory ceniona wysoko, chodzi o niezawodność, przejrzysty projekt maszyny, niskie koszty obsługi. W porównaniu do współczesnych, komfortowych i w pełni zautomatyzowanych maszyn rolniczych, są one stosunkowo prymitywne, ale mimo to użytkownicy niechętnie się z nimi rozstają. Zazwyczaj przeglądy i naprawy Bizonów odbywają się prywatnie, najczęściej wykonywane przez ich użytkowników, dokonuje się po prostu wymiany zepsutych segmentów. Na autentyczne części kombajnu Bizon nie ma co liczyć, ale na rynku dostępne są bardzo dobre gatunkowo zamienniki.
Historia powodzenia Bizona
Premierowy model, a właściwie prototyp Bizona został wyprodukowany w 1968 roku. Początkowo produkowano model Z056, a później Z056 Super. Szczególną popularnością cieszyły się te maszyny rolnicze w latach 80., kiedy rocznie produkowano około 6 tysięcy sztuk. Po odbiór kombajnów ustawiały się długie kolejki przed fabryką, a maszyny były odbierane bezpośrednio po zjechaniu z taśmy produkcyjnej, jeszcze ,,ciepłe”. Bycie właścicielem Bizona świadczyło o wysokim prestiżu rolnika.
Ze względu na zdezaktualizowaną konstrukcję kombajn Bizon przestano produkować po 2001 roku. Mimo to wiele z nich jest cały czas naprawianych i pracuje przy żniwach.