Rolne24 – portal rolniczy
Archiwa
  • kwiecień 2025
  • grudzień 2024
  • listopad 2024
  • październik 2024
  • wrzesień 2024
  • sierpień 2024
  • lipiec 2024
  • maj 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
Kategorie
  • Bez kategorii
  • Informacje
  • Jesień
  • Lato
  • Wiosna
  • Zima
Meta
  • Zaloguj się
  • Kanał wpisów
  • Kanał komentarzy
  • WordPress.org
ROLNE24
  • Informacje

Czym jest wał Kardana?

  • 8 kwietnia 2021
  • 2 minut czytania
Total
0
Shares
0
0
0

Wał Kardana to powszechnie przyjęta nazwa w terminologii motoryzacyjnej. To określenie typu wału napędowego, którego zadaniem jest przenoszenie napędu z silnika znajdującego się na przedniej części pojazdu na tylną oś lub na wszystkie koła. W celu połączenia wałów stosuje się przegub Kardana. Poniżej przedstawiamy budowę i zastosowanie wałów Kardana, a także ewentualne usterki, które mogą wystąpić w wałach tego typu oraz sposoby ich naprawy.

Nazwa wału Kardana (lub Cardana) pochodzi od nazwiska włoskiego matematyka epoki renesansu – Girolama Cardana. Określenie to jednak nie jest fachowe. Prawidłowa nazwa stosowana w maszynoznawstwie to sprzęgło Kardana, czyli element łączący wały napędowe w celu przekazywania napędu. Stosowanie tych określeń naprzemiennie jest błędem. Wał Kardana to inaczej cała struktura wału napędowego, natomiast sprzęgła Kardana, czyli przeguby krzyżakowe, są częściami budowy całego elementu.

Spis treści

  • Jak zbudowany jest wał Kardana?
  • Jak zbudowany jest przegub Kardana?
  • Jaką rolę pełni przegub Kardana?

Jak zbudowany jest wał Kardana?

Budowa wału Kardana opiera się na wykorzystaniu łączenia krzyżakowego, w przeciwieństwie do powszechnie stosowanego obecnie łączenia kulowego. Jednak w motoryzacji, zwłaszcza w starszych pojazdach z napędem na tył, montowano właśnie wał Kardana. Składa się on z tradycyjnych elementów budowy wału oraz z przegubu krzyżakowego Kardana. Aby cały element działał poprawnie, niezbędne jest wyeliminowanie wszystkich ewentualnych usterek podzespołów wału napędowego, gdyż ich usterka spowoduje drgania wału. W konsekwencji zniszczeniu może ulec skrzynia biegów lub most napędowy. Podejrzenie niepoprawnej pracy wału Kardana zawsze powinno skłonić do poddania go odpowiedniej diagnostyce i regeneracji.

Wały Kardana składają się z kilku podstawowych części:

  • Złącze kołnierzowe,
  • Przegub krzyżakowy,
  • Złącze rurowe,
  • Korpus wału,
  • Połączenia przesuwne.

Każda z nich jest niezbędna do prawidłowej i sprawnej pracy całego elementu.

Jak zbudowany jest przegub Kardana?

Schemat budowy sprzęgła Kardana przypomina krzyż. Jest to najbardziej charakterystyczny element budowy całego wału. Wały w przegubie Kardana połączone są krzyżakami, a korpusy są zakończone widełkami. Cała konstrukcja zamocowana jest na specjalnych łożyskach, które zapobiegają wypadnięciu pierścieni. Do zalet sprzęgła Kardana należy nieskomplikowany serwis w przypadku usterki.

Jaką rolę pełni przegub Kardana?

Najważniejsze zastosowanie przegubu Kardana to umożliwienie współosiowości wałów względem siebie. Poszczególne wały połączone są ze sobą przegubami krzyżakowymi, więc schemat działania wału Kardana z założenia jest bardzo prosty. Zastosowanie tego rozwiązania w pojazdach z napędem na tył ma swoje uzasadnienie. Takie połączenie wałów powoduje skuteczne przekazywanie napędu bez utraty użyteczności. 

Aby cały mechanizm mógł działać sprawnie i bez zakłóceń, wał Kardana i jego przegub również muszą być sprawne. Dlatego regularne przeglądy tego elementu i likwidacja nawet drobnych usterek są niezwykle ważne, gdyż nawet niewielkie uszkodzenie elementu może skończyć się trwałym unieruchomieniem pojazdu. 

Post Views: 233
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Pin it 0
Czytaj inne
farmer 826912 1280
Czytaj artykuł

Najlepsze ciągniki o mocy 170-200 km – nasz subiektywny przegląd

buy 3692440 1280
Czytaj artykuł

Charakterystyka szybkozłączy hydraulicznych. Jak są zbudowane?

john deere
Czytaj artykuł

Części do maszyn John Deere najtaniej kupisz przez internet

fields
Czytaj artykuł

Gdy na polu liczy się każda sekunda

grass seed
Czytaj artykuł

Czym jest opielacz i do czego służy?

px BizonZO
Czytaj artykuł

Gdzie najtaniej kupić części do kombajnu Bizon?

image
Czytaj artykuł

Pompa hydrauliczna w ciągniku – najczęstsze przyczyny awarii

buy 3692440 1280
Czytaj artykuł

Nowe technologie w rolnictwie: rewolucja w produkcji żywności

NEWSY ROLNE
  • Rolnictwo precyzyjne 1
    Rolnictwo precyzyjne: Jak GPS i GIS zmieniają zarządzanie gospodarstwem
    • 16 kwietnia 2025
  • Nowoczesne metody nawadniania upraw 2
    Nowoczesne metody nawadniania upraw w obliczu zmian klimatycznych
    • 16 kwietnia 2025
  • farmer 826912 1280 3
    Najlepsze ciągniki o mocy 170-200 km – nasz subiektywny przegląd
    • 10 grudnia 2024
  • buy 3692440 1280 4
    Charakterystyka szybkozłączy hydraulicznych. Jak są zbudowane?
    • 10 grudnia 2024
  • john deere 5
    Części do maszyn John Deere najtaniej kupisz przez internet
    • 15 listopada 2024
Najczęściej czytane
  • fields

    Gdy na polu liczy się każda sekunda

    • 16 października 2024
    Czytaj artykuł
  • grass seed

    Czym jest opielacz i do czego służy?

    • 4 września 2024
    Czytaj artykuł
  • px BizonZO

    Gdzie najtaniej kupić części do kombajnu Bizon?

    • 14 sierpnia 2024
    Czytaj artykuł
KATEGORIE
  • Bez kategorii
  • Informacje
  • Jesień
  • Lato
  • Wiosna
  • Zima
Rolne24 – portal rolniczy

Po wpisaniu tekstu wciśniej ENTER