Każdy traktor posiada przynajmniej jeden siłownik hydrauliczny. Współpracuje od z podnośnikiem trójpunktowego układu zawieszenia (TUZ), co pozwala na współpracę z maszynami takimi jak pług, brony, siewnik i wieloma innymi. Siłowników jednak może być więcej i mogą one pełnić wiele innych funkcji. W dzisiejszym poradniku dowiemy się jak działa typowy siłownik hydrauliczny do traktora, jak podłącza się go do instalacji oraz do czego może on zostać wykorzystany. Informacje te będą pomocne dla każdego rolnika.
Spis treści
Przedni podnośnik – TUR
Jednym z najbardziej popularnych sposobów na wykorzystanie dodatkowych siłowników hydraulicznych w traktorze jest instalacja przedniego podnośnika, nazywanego TUR-em. Dzięki temu ciągnik zyskuje zupełnie nowe możliwości. TUR działa w podobny sposób jak przednia łyżka koparki, pozwala więc na wykonywanie otworów w ziemi, może także być przydatny podczas ładowania materiałów sypkich na przyczepę. Nierzadko wykorzystuje się go również w roli pługa odśnieżnego, po zamontowaniu specjalnej przystawki z przodu ciągnika. Podłączenie siłownika TUR-a osiąga się zazwyczaj dzięki wykorzystaniu wewnętrznego układu hydraulicznego traktora oraz zewnętrznych gniazd ciśnieniowych. Wystarczy przeprowadzić przewody z tyłu ciągnika do rozdzielacza, a następnie do przedniego podnośnika. Dzięki temu nie ma konieczności montowania dodatkowej pompy hydrauliki i budowania dodatkowej instalacji od zera. Jednocześnie wciąż można używać siłowników przyczepy, wystarczy tylko chwilowo odpiąć przewody idące do TUR-a i zablokować jego ramiona za pomocą specjalnego bolca.
Siłownik w przyczepie
Dodatkowe siłowniki hydrauliczne można wykorzystać także w przyczepach kiprujących. Dzięki temu czynności tej nie trzeba wykonywać ręcznie, co znacznie ułatwia pracę w gospodarstwie. Można zakupić kompletną przyczepę, fabrycznie wyposażoną w układ hydrauliki, ale także dołożyć siłownik do już posiadanej. Modyfikacja taka nie jest trudna, a siłowniki można kupić w sklepie rolniczym online, który posiada części dobrej jakości w atrakcyjnych cenach. Podłączenie przyczepy z hydrauliką do ciągnika jest realizowane za pomocą węży, które również bez problemu zakupimy przez sieć. Zawsze potrzebna jest ich para – zasilający i powrotny. Należy podłączyć je do gniazd znajdujących się z tyłu każdego traktora, oraz do odpowiednich portów odbiorczych w samej przyczepie. Sterowanie odbywa się za pomocą wewnętrznego rozdzielacza ciągnika.
Centralny siłownik TUZ-a
Trójpunktowy układ zawieszenia posiada wewnętrzny siłownik hydrauliczny, który oddziałuje na dwa dolne ramiona. Natomiast ramię górne w większości ciągników jest regulowane ręcznie, za pomocą tzw. śruby rzymskiej. Można jednak, dla zwiększenie komfortu pracy, zamontować tutaj dodatkowy, centralny siłownik. Będzie on podłączony do gniazd zewnętrznej hydrauliki, które wykorzystuje się między innymi do zasilania ciśnieniem przyczepy czy też TUR-a. Dzięki temu można łatwo i wygodnie sterować długością górnego ramienia TUZ-a nie wychodząc z kabiny. Powyższe rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza wtedy, gdy z traktorem współpracuje podnośnik paletowy.