Bizon BS Z110 to model kombajnu wyprodukowanego po raz pierwszy w 1989 r. przez Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku. Uruchomienie produkcji stanowiło zwieńczenie wielu lat pracy nad prototypem, który rozwijany był od początku lat 80. ubiegłego wieku. Kombajn pozbawiony był kabiny i bardziej przypominał wcześniejsze modele z serii BS. Wyróżniał się natomiast nowatorską linią i oryginalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, niespotykanymi do tej pory, które przekładały się na wydajność działania maszyny i niewątpliwie zapewniły jej sporą popularność wśród rolników.
Spis treści
Czym wyróżnia się seria BS spośród innych kombajnów?
Największą innowacją modelu Bizon BS Z110 jest rotorowy system omłotu. We wcześniejszych kombajnach występował omłot oparty o wytrząsacze klawiszowe. Aby wyjaśnić to zagadnienie, trzeba przedstawić cały proces obróbki zboża przez kombajn. Po skoszeniu zboże jest przenoszone za pomocą hedera do wnętrza kombajnu poprzez gardziel i trafia do młocarni. Tam znajduje się bęben młócący, który wstępnie rozbija kłosy i wytrząsa z nich ziarno. Poprzez siatkowate klepisko ziarno spada do zbiornika na dół. Reszta ziarna wraz z kłosami jest podawana na wytrząsacze klawiszowe, które w sposób posuwisty poruszają się w różnych kierunkach, oddzielając ziarno od kłosów odrzucanych w postaci słomy na pole.
Omłot dla Bizona BS Z110 został zaprojektowany w inny sposób. Wytrząsacze klawiszowe zastąpiono pięcioma poprzecznymi rotorami, czyli walcami miażdżącymi kłosy zbóż. Pod wpływem ruchu obrotowego ziarno jest skutecznie oddzielane od kłosów, aby potem przez sito trafiać do zbiornika. Rotory są wydajniejsze od konstrukcji klawiszowej, a także znacznie lepiej sprawdzają się w przypadku obróbki kolb kukurydzy. Ich wadą jest jednak to, że mogą zapychać się pod wpływem wilgotnych kłosów, chwastów i zielonych roślin. Poprawa przepustowości kombajnu bywa dość problematyczna ze względu na zmniejszony dostęp do rotorów.
Inne rozwiązania technologiczne w kombajnach z serii BS
Rotorowy system omłotu to nie jedyna zaleta, jaką posiada kombajn Bizon BS Z110. Pod względem poziomu technologicznego maszyny z serii BS były porównywalne z ich zachodnimi odpowiednikami. Oto przykłady kilku rozwiązań stosowanych w tych maszynach:
- napęd kosy oparty o przekładnię Schumachera,
- hydrauliczny napęd motowideł,
- wydłużona gardziel.
Kombajn miał dużo lepszą widoczność z pozycji kabiny i umożliwiał pracę operatora w pozycji siedzącej. W serii BS pojawiło się rozwiązanie z przeciwbieżnie poruszającymi się sitami i podsiewaczem, dzięki któremu po uruchomieniu młocarni bez ładunku nie dochodzi do destabilizacji pracy całego kombajnu. Warto wspomnieć o skrzyni biegów, która wykorzystuje rozwiązanie hydrostatyczne, co oznacza, że można nią sterować za pomocą nowoczesnego joysticka, a nie dźwigni — jak w starszych modelach. Są to części, które wciąż można spotkać w sprzedaży w postaci tanich zamienników dostępnych głównie w internetowych sklepach rolniczych.