Był on produkowany od 1984 do 1987 roku. Ursus 1224 i Zetor 12145 to bliźniaczo podobne konstrukcje. Zetor, mimo że był produkowany przed Ursusem, od początku był bardziej komfortowy od konkurenta. Ciągnik ten nadaje się do każdej pracy. Do dziś zachowała się większość egzemplarzy. Teraz służą w średnich i dużych gospodarstwach.
Spis treści
Dane techniczne
Traktor Zetor 12145 jest fabrycznie wyposażony w przedni napęd, który jest załączany z kabiny kierowcy. Zetor 12011 to ciągnik o podobnych parametrach do Zetora 12145, jedyną różnicą jest brak napędu na przednie koła. Siła ciągnika z napędem na cztery koła jest dużo lepiej wykorzystywana niż w przypadku ciągnika bez napędu. Minusem napędu jest zwiększenie spalania. Zetor 12145 z pewnością da sobie radę z orką pługiem cztero skibowym obrotowym. Jednostka napędowa Zetora ma 6.8 l, oznaczenie silnika to Z8701-1. Jest to silnik wysokoprężny wolnossący, wśród użytkowników ma opinię niezawodnego. Jest tak, ponieważ silnik ma prostą budowę, nie jest wyżyłowany. Wszystkie części do ciągnika można łatwo znaleźć w sklepach rolniczych. Jego moc to około 115 km. Maksymalny moment obrotowy 508 Nm osiąga przy 1580 obrotach na minutę. Tłoki w skrzyni korbowej ułożone są w rzędzie i każdy z nich ma wymiary 110/120. Silnik jest chłodzony cieczą. Paliwo do wtryskiwaczy jest tłoczone przez pompę sekcyjną. Skrzynia przekładniowa jest bardzo wygodna, ponieważ posiada 8 przełożeń do przodu i 4 do tyłu (dodatkowo jest możliwość korzystania z półbiegów). Dźwignia, która służy do zmiany zakresów na biegi polowe, szosowe i do tyłu znajduje się przed siedzeniem kierowcy. Po prawej stronie znajduje się wajcha do zmiany biegów, od 1 do 4. Prędkość maksymalna ciągnika Zetor 12145 to 28 km/h. Półbiegi działają we wszystkich zakresach i można ich używać bez sprzęgła. Służą one między innymi do szybkiej redukcji przełożenia, gdy kierowca prawdopodobnie nie zdążyłby zmienić biegu. Najbardziej przydają się one przy pracy na górzystych polach i w transporcie. Należy pamiętać, aby nie używać zbyt długo półbiegu “żółw”, ponieważ mogłoby dojść do szybkiego uszkodzenia układu. Układ kierowniczy jest wspomagany hydraulicznie. Udźwig trzypunktowego układu zawieszenia wynosi 4000 kg. Posiada dwa wejścia hydrauliczne, pneumatykę i wejście elektryczne. Wałek WOM ma dwie prędkości 1000 i 540 obrotów na minutę. Jest załączany mechanicznie z poziomu kierowcy.
Wygląd zewnętrzny i wyposażenie kabiny
Ciągnik Zetor był malowany na czerwono. Maska jest bardzo podobna do tej w Ursusie 1224. Rama, silnik i kabina jest czarna. Dach kabiny kierowcy jest biały. Drzwi otwierają się do przodu (w Ursusach ciężkiej serii są otwierane do tyłu). Oprócz oświetlenia obowiązkowego, czyli świateł mijania na przedniej kratce maski, świateł pozycyjnych i kierunkowskazów na błotnikach posiada oświetlenie robocze. Dwie przednie lampy robocze są umieszczone na przedniej części dachu kabiny. Tylne oświetlenie robocze składa się z dwóch lamp na kabinie. W środku kabiny wygłuszone są błotniki, dach i podłoga. Co poprawia komfort pracy. Dodatkowo w ciągniku istnieje możliwość włączenia ogrzewania z nawiewem. W kabinie można przewozić pasażera (zamontowane jest siedzisko za fotelem kierowcy).